Letnju školu srpskog jezika i kulture na Viru pohađalo 138 osnovaca
7 min readKroz dve grupe u trajanju boravka od sedam dana po grupi, Letnju školu srpskog jezika i kulture „Sava Mrkalj“ pohađalo je ukupno 138 učenika osnovnih škola. Radi se o učenicima koji u svojim sredinama nemaju mogućnost pohađanja nastave na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu po bilo kom modelu obrazovanja, kao i učenicima koji u sredinama iz kojih dolaze pohađaju nastavu srpskog jezika i kulture po modelu C. Učenici dolaze iz raznih krajeva Hrvatske, od Baranje, zapadne Slavonije, Zagreba, Međimurja i hrvatskog Zagorja, preko Banije, Like i Gorskog kotara, sve do severne Dalmacije. Učenici su podeljeni u tri starosne grupe, gde prvu čine učenici razredne nastave, drugu učenici 5. i 6, a treću učenici 7. i 8. razreda.
Tokom sedmodnevnog boravka učenicima je dnevni raspored u potpunosti ispunjen aktivnostima, od onih nastavnih, preko vannastavnih i slobodnih aktivnosti. U prepodnevnim časovima, po povratku s plaže, realizuje se blok čas srpskog jezika, nakon čega, pred ručak, u horu učenici bivaju upoznati sa izabranim delima srpske izvorne pevačke tradicije, kao i sa srpskom himnom, uz koju se peva i hrvatska himna, u znak poštovanja kako zemlje u kojoj živimo, tako i zemlje iz koje smo tokom prošlosti potekli. Nastava srpskog jezika realizuje se svakodnevno za sve učenike, a tom prilikom obrađuju se izabrana književna dela srpske narodne i umetničke književnosti, dok se posebno, sa grupom učenika koji ne umeju da čitaju i pišu ćirilicu, radi na savladavanju početnog čitanja i pisanja. Posle ručka realizuje se nastava prirode i društva, istorije, geografije i muzičke kulture, ali u manjem obimu u odnosu na nastavu srpskog jezika, tako da u ovom periodu svakodnevno deo učenika ima slobodno vreme za odmor i slobodne aktivnosti. Nakon užine sledi poslepodnevni odlazak na plažu, a dva nastavnika fizičke i zdravstvene kulture tokom oba odlaska na plažu zadužena su za obuku neplivača. Po povratku s plaže sledi večera i period od sat vremena u kom učenici mogu da koriste svoje mobilne telefone kako bi se čuli sa svojim roditeljima i to je jedini period kad učenici imaju telefone u rukama, jer nam je namera da vreme provedu u druženju i međusobnom upoznavanju, umesto na društvenim mrežama i u igranju igrica. Dan završava večernjim aktivnostima. Prva večernja aktivnost je aktivnost upoznavanja, koja služi da se učenici i nastavnici međusobno predstave jedni drugima i opisujući sebe ujedno međusobno i upoznaju. Sledeće tri večeri rezervisane su za likovnu, folklornu i radionicu kaligrafije i to tako da grupa koja jedne večeri ima folklorne aktivnosti iste te večeri ima mogućnost da sa nastavnicima prošeta do obližnjeg kafića na plaži, gde mogu da se zabave uz arkadne i druge igrice. Poslednje dve večeri rezervisane su za sportska takmičenja, u čemu učenici posebno uživaju takmičeći se u fudbalu, odbojci, stonom tenisu, badmintonu, streličarstvu i obaranju ruku. Poslednje veče rezervisano je i za podelu diploma i medalja najuspešnijim ekipama i pojedincima u sportskim disciplinama, ali i diploma stanovnicima najurednijih soba među dečacima i devojčicama, kao i diploma svim učesnicima kojima se potvrđuje uspešno završena letnja škola. Reakcije učenika su i više nego pozitivne.
Budući da na početku i na kraju letnje škole među učenicima sprovodimo anketu o očekivanjima, kao i o ispunjenosti očekivanja od letnje škole, izlazna anketa pokazuje da je čak 99 % očekivanja učenika ispunjeno. Veliki pokazatelj zadovoljstva učenika programom i boravkom u letnjoj školi svakako je i činjenica da se iz godine u godinu na letnju školu prijavljuje oko 2/3 učenika koji su već imali priliku da pohađaju letnju školu prethodnih godina, što potvrđuje da letnju školu oni i njihovi roditelji prepoznaju kao dobru priliku za učenje dodatnih sadržaja iz srpskog jezika i kulture, sticanje novih prijatelja i kvalitetno provođenje slobodnog vremena tokom letnjeg raspusta. U svakoj od dve grupe o učenicima je brinuo tim koji je činilo deset odraslih osoba, među kojima je osam nastavnika, asistentkinja za učenike s posebnim potrebama i noćni čuvar. Marica Šimunić iz Zagreba bila je zadužena za nastavu srpskog jezika za najstarije učenike, kao i za radionicu kaligrafije, Senka Crevar iz Vrginmosta prenosila je znanja o srpskoj književnosti za učenike 5. i 6. te prirode i društva za najmlađe učenike, dok je Ranka Rod iz Vojnića sa delima srpske književnosti upoznavala najmlađe učenike. Radionicu likovne kulture i početno čitanje i pisanje sa učenicima koji ne umeju da čitaju i pišu ćirilicu u prvoj grupi radila je Nada Đurić Plećaš iz Krnjaka, dok je za likovnu radionicu i kao ispomoć učiteljici Senki sa mnogobrojnim učenicima u drugoj grupi bila zadužena Nikolina Medaković iz Knina. U obe grupe za nastavu istorije i greografije u višim razredima bio je zadužen Petar Rudić iz Borova, dok su za sportske aktivnosti i obuku neplivača bili zaduženi Saša Kuzmanović iz Bilja i Nebojša Radojčić iz Borova. Asistentkinje za učenike s posebnim potrebama bile su studentkinje edukaciono-rehabilitacionog fakulteta u Zagrebu Nikolina Šrajbek i Stela Kodba, dok je brigu o svim učesnicima letnje škole tokom noći vodio Mihajlo Hadžić iz Pačetina. Vođenje ovogodišnje letnje škole bilo je povereno Bojanu Laziću iz Vukovara koji je ujedno bio zadužen za hor, folklorne aktivnosti i nastavu muzičke kulture. Letnju školu srpskog jezika i kulture Sava Mrkalj i ove godine su za učenike osnovnoškolskog uzrasta zajednički realizovali Srpsko kulturno društvo Prosvjeta i Veće srpske nacionalne manjine Grada Zagreba, uz finansijsku potporu Ministarstva nauke, obrazovanja i mladih Vlade Republike Hrvatske.
Tekst: Bojan Lazić
Foto: SKD Prosvjeta