ZVO organizovao okrugli sto o školstvu u periodu od mirne reintegracije

Sinoć je u Srpskom domu u Vukovaru održan okrugli sto “Školstvo u periodu od mirne reintegracije do danas”, u organizaciji Zajedničkog veća opština. Prema rečima predsednika te institucije Dejana Drakulića okrugli sto organizovan je u okviru obeležavanja 25 godina postojanja ZVO.

– Povodom 25 godina postojanja ZVO cela ova godina posvećena je ostvarivanju prava srpske zajednice i pravima koja su pripadnici srpske zajednice dobili u postupku mirne reintegracije, a govorimo o stečenim pravima. Ovom panel diskusijom želimo da osvetlimo temu koja izaziva puno pažnje, ali je i dalje neosvetljena. Govori se o tome da li je neophodno obrazovanje na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu i da li mi kao pripadnici srpske zajednice, pogotovo u Vukovaru, treba da imamo ta prava, međutim uvek se zaboravlja taj period mirne reintegracije i stečena prava koja su pripadnici srpske zajednice ostvarili u tom postupku – rekao je u izjavi medijima Dejan Drakulić, koji je na početku uvodnog obraćanja izrazio žaljenje što panel raspravi nisu prisustvovali predstavnici većinskog naroda, iako su pozvani.

U panel raspravi, čiji je moderator bila novinarka Senka Nedeljković, učestvovali su sadašnji i bivši prosvetni radnici Vesna Vujić, Milica Stojanović, Radojka Šerbić i Radoslav Durajlija, koji se prisetio pregovora sa hrvatskim vlastima. Ti pregovori, u kojima su postavljeni temelji današnjeg obrazovanja, počeli su u maju 1997. godine, a završili do jeseni, odnosno početka nove školske godine. Predstavnici ovdašnje srpske zajednice, uz podršku roditelja, matične države, ali i međunarodne zajednice, opredelili su se za nastavu po modelu A.

– To je podrazumevalo nastavu na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu, uz mogućnost da prelaskom na nastavni plan i program Republike Hrvatske u nacionalnoj grupi predmeta imamo pravo na određeni procenat nacionalnih sadržaja, da se ugrade u postojeće predmete, istoriju, geografiju, likovnu i muzičku kulturu, veronauku i po četiri sata srpskog i hrvatskog jezika – priča Durajlija, koji ističe da su pregovori bili teški, ali je pronađen kompromis, po uzoru na model obrazovanja italijanske nacionalne manjine u Istri.

– Posle 10-ak sastanaka prihvaćen je model A, iza kojeg je stalo Ministarstvo obrazovanja RH. Prihvaćeno je da se svi nastavnici u nastavnom procesu prihvate da rade u nastavi u osnovnim i srednjim školama i da se međusobno ispoštujemo, da možemo i dalje sarađivati, tako da smo već u septembru krenuli tako – kaže Durajlija, koji je u penziju otišao s mesta zamenika direktora vukovarske Gimnazije.

Da je model A najbolji za decu, pripadnike srpske zajednice, smatra i direktorica Osnovne škole Trpinja Vesna Vujić.

– Na nama je da se trudimo i sačuvamo barem ovo što je dogovoreno, da radimo s našom decom i roditeljima, pokušamo osigurati dovoljno nastavnih kadrova i kvalitetnu nastavu, kako bi deca i dalje želela da idu u naše škole – istakla je dr Vujić.

Prošle školske godine nastavu po modelu A pohađalo je 1469 učenika osnovnih i srednjih škola u Vukovarsko-sremskoj i Osječko-baranjskoj županiji, a ove školske godine ih je nešto više, saznajemo od predsednice Odbora za obrazovanje ZVO Milice Stojanović.

– Smatram, a to potvrđuje i razmišljanje roditelja naše dece, da model A i obrazovanje na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu nema alternativu. Za to su svi opredeljeni i verujem da će tako i ostati – poručila je Stojanovićeva.

Program panel diskusije finansiran je sredstvima Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Republike Hrvatske.

D.Z.